Saturday, August 29, 2009

Tradewinds (M) Bhd.

Syarikat tempatan, Tradewinds mengumumkan cadangan membeli semua saham yang dimiliki firma pelaburan Hong Kong, Wang Tak Co. Ltd dalam PadiBeras Nasional Bhd. ( Bernas ).
Mengikut laporan Berita Harian 27 Julai lalu, firma Hong Kong, Wang Tak menguasai 31 peratus saham Bernas.Dalam akhbar yang hari ini sama 29 Ogos 2009, sebuah syarikat tempatan, Tradewinds bercadang menyelamatkan Bernas daripada dikuasai oleh firma luar.

Bernas adalah Lembaga Padi dan Beras Negara yang diswastakan pada Januari 1996. Kerajaan pada ketika itu ada rasional tersendiri kenapa LPN perlu diswastakan. Urusan makanan keselamatan negara telah serahkan dan dikendalikan oleh syarikat yang berorientasikan laba . Rakyat tidak tahu sejauh mana pemantauan kerajaan ke atas sumber makanan utama penduduk negara ini. Begitu juga dengan kebajikan penanam padi yang rata-rata orang Melayu yang hidup dalam keadaan serba daif.

Laporan terkini menunjukkan pengswastaan LPN adalah langkah kerajaan Mahathir yang tidak begitu bijak kecuali jika ada pihak dapat menjelaskan sebaliknya.

1) Kerajaan sepatutnya memantau sepenuhnya pengeluaran padi dan beras negara memandangkan ia adalah menjadi makanan utama rakyat negara ini. Sebagai makanan ruji seluruh penduduk Malaysia terutama golongan berpendapatan rendah, kerajaan perlu mengambil peranan langsung ke atas padi dan beras. Sebarang unsur keuntungan pihak kapitalis yang tamak perlu disekat. Monopoli kerajaan dalam urusan padi dan beras akan menjamin kestabilan harga barangan tersebut dan mengurangkan unsur eksploitasi harga untuk mendapat keruntungan berganda oleh pihak tertentu.

2) Kegagalan kerajaan melalui dasar pengswastaan amat ketara bila sejumlah besar saham dalam Bernas dikuasai oleh firma asing. Situasi ini amat buruk bagi keselamatan sebuah negara seperti Malaysia.

3) Rakyat sepatutnya tahu siapa sebenarnya di belakang Tradewinds, syarikat tempatan yang cuba menguasai saham firma luar negara dalam Bernas itu. Kesukaran pengusaha kecil yang melibatkan penggunaan padi dan beras amat keatra dan perusahaan banyak yang lingkup. Kerajaan gagal memastikan pengusaha kecil mendapat hak mereka dan membiarkan mereka bersaing dengan pemodal besar.

4) Situasai yang melanda Bernas menunjukkan Umno amat tidak layak untuk menjaga amanah dan pentadbiran negara. Tidak ada makanisma yang terbaik daripada kerajaan untuk menjamin amanah rakyat tidak dikhianati .

Malaysia sudah terlalu rosak untuk Umno dan BN membetulkannya. Rakyat perlu selamatkan Malaysia dan menafikan domonasi kuasa Umno/BN.

No comments: