Wednesday, August 26, 2009

Rohaizat hanya kambing hitam.

Mendapat undi 5067 bukan kekalahan teruk bagai Rohaizat Othman. Ramai menyangka, Ustaz Salleh Man mendapat laluan lebih mudah berbanding PR Umum lalu. Calon dan masalah peribadi yang dimainkan oleh Pas dan Pakatan tidak begitu menjejaskan reputasi Rohaizat. Jika peratus mengundi melebih 80 peratus, pencapaian Rohaizat pasti lebih baik daripada calon PRU lalu dan majoriti Pas tidak akan banyak berkurang daripada dominasi majoriti 5433.

Rohaizat benar jika mendakwa beliau tidak begitu teruk. Ketika Umno berada di puncak kuasa, siapa jadi calon bukan masalah utama, letak siapa sahaja parti itu pasti menang.

Jelasnya pemimpin Umno masih belum mengerti kehendak rakyat, golongan tua atau muda semua mahukan perubahan. Perubahannya ialah Umno mesti berubah. Menuduh rakyat menolak Umno sebagai tidak mahukan perubahan ialah bebal. Rakyat mahukan perubahan melalui kerajaan yang mantap dan pembangkang yang berkualiti. Umno sebenarnya tidak mahu berubah.

TPM membuat kenyataan jenaka ketika mengulas kekalahan Umno di Permatang Pasir. Dalam keadaan kawalan keselamatan yang ketat dan agak memihak kepada Umno, beliau mampu mempersendakan rakyat dengan menuduh Pas menghalang penyokong Umno daripada keluar mengundi. Karut dan bodoh sombong. Pemimpin Umno tidak mahu berubah.

TPM juga mempertikai kredibiliti calon, Rohaizat Othman kononnya masalah peribadi calon itu memberi impak nnegatif kepada Umno. Kenyataannya rakyat sudah cukup bijak membuat pilihan. Serangan ke atas peribadi calon bukan isu utama dan tidak begitu menjejaskan. Rohaizat kalah dalam keadaan lebih bermaruah. Yang tidak bermaruah ialah para pemimpin Umno terutama Najib dan Muhyiddin. Mereka mengetuai kelompok yang terikat kaedah lama dan gagal membaca perubahan yang dikehendaki oleh rakyat.

Pengundi bukan bodoh untuk digula-gulakan dengan wang seratus dua, bukan seperti Umno yang menjual undi untuk memilih calon yang rasuah walaupun dengan wang seratus dua. Pengundi Manik Urai telah mengajar mereka yang bodoh sombong itu. Menerima wang, mengurangkan majoriti dan maruah Tok Guru Nik Aziz terus dijaga.

Apapun biarlah luncai terjun dengan labu-labunya.

TOLAK PEMIMPIN KORUP.
TOLAK NAJIB DAN MUHYIDDIN.
KEMBALI KEPADA ISLAM UNTUK MEMERTABATKAN MELAYU.
RAKYAT AKAN TERUS BERUBAH.

No comments: