Sunday, August 9, 2009

ISA - HAPUSKAN.

Kehadiran khalayak yang ramai menjadi idaman setiap peniaga. Para peniaga melalui promosi secara sengaja berusaha menarik seramai mungkin manusia kelokasi perniagaan mereka. Pesta yang padanya terdapat pelbagai ragam manusia diberi layanan yang baik oleh penguasa yang mesra pengusaha. Anggota pasukan keselamatan lazimnya tidak seramai anggota FRU yang menjadi penghalang kehadiran ramai ke Ibu Kota untuk menyertai perhimpunan aman untuk menuntut ISA dihapuskan.

Jika pemimpin Umno tidak takut dengan bayangan kejatuhan kuasa, anggota keselamatan untuk mengawal demonstrasi itu tidak seramai mana. Kedai-kedai dan jalan-jalan tidak perlu ditutup. Peniaga pasti tidak menang tangan dengan kehadiran begitu ramai pelanggan. Bayangkan sesekali ke Ibu Kota, banyak wang belanja yang dibawa. Peniaga kaki lima akan mendapat durian runtuh.

Pemimpin Umno biasanya kurang cerdik dalam sifir pengurusan ekonomi tidak mampu menghidu peluang membuat duit untuk rakyat Kuala Lumpur. Sekatan dan suasana rusuh yang dicipta oleh Umno dengan kerjasama pihak keselamatan menjadikan suasana sebaliknya. Peniaga menutup premis perniagaan masing-masing kerana terpengaruh dengan suasana gelisah yang dicipta dan diperbesarkan. Media yang menjadi barua Umno sengaja menabur garam pada luka bagi menambahkan ragam keperitan. Ada yang membuat laporan polis untuk menuntut ganti rugi kerana perniagaan mereka ditutup.

Siapa yang suruh mereka tutup perniagaan? Siapa sebenarnya yang menyebabkan keadaan menjadi tidak tenteram. Pihak keselamatan yang menjadi alat Umno sejak awal pagi menghalang, menghambat, membelasah dan menangkap secara rambang sesiapa yang difikirkan akan ke lokasi perhimpunan aman itu. Jika pasukan keselamatan bertindak secara profesional, aliran trafik pasti berjalan lancar kerana Kuala Lumpur biasa dengan kehadiran khalayak yang ramai. Umno dan pasukan keselamtan perlu menerima tanggungjawab sepenuhnya keatas setiap kesulitan ketika perhimpunan aman itu.

Premis perniagaan yang lantang menjuarai suara Umno sepatutnya diberi perhatian. Pembeli yang banyak memberi sokongan kepada premis berkenaan perlu membuat penilaian semula kerana mereka tidak begitu suka dengan kehadiran pelanggan yang ramai. Malah beberapa kali premis berkenaan dengan sengaja melukai hati penyokong parti pembangkang. Pengguna boleh bayar lebih untuk kepuasan hati dan untuk memberi satu ingatan jika pun premis berkenaan terkenal dengan harga murah?

Rakyat adalah pengguna yang bijak. Kerajaan kian gagal dengan tugasnya untuk memberi keselesaan kepada pengguna. Rakyat perlu mengubah kerajaan dalam PR Umum ke 13 nanti.

No comments: