Sunday, August 23, 2009

Calon terbaik Umno dalam PRK Permatang Pasir.

Umno/BN gagal membela nasib Melayu Pulau Pinang setelah memerintah lebih 50 tahun. Bila Pulau Pinang jatuh ke tangan Pakatan Rakyat, Umno/BN begitu ghairah mempersoalkan komitmen Pakatan Rakyat membela Melayu yang tidak pernah mendapat pembelaannya dulu. Melayu Pulau Pinang cukup kenyang dengan selogan Umno/BN namun hakikatnya mereka kian terpinggir.

Setelah sekian lama, masih mahukah rakyat mengulangi nasib malang mereka dibawah Umno/BN. Bukankah pemimpin Umno/BN yang pernah memimpin Pulau Pinang terdiri daripada tokoh-tokoh yang hebat dan berwibawa, termasuk bekas PM Tun Abdullah. Hakikatnya Umno gagal secara mutlak mebela Melayu Pulau Pinang.

Di Permatang Pasir, PRK N11 sekali lagi dijadikan medan menguji pilihan rakyat. Umno meletakkan calonnya yang dikatakan terbaik manakala Pas meletakkan seorang yang cukup gigih walaupun tidak pernah mendapat kepercayaan rakyat dalam 6 kali pilihan raya yang lalu. Beliau terus mencuba kerana parti memerlukan khidmat beliau. Beliau juga tidak pernah lari daripada perjuangan atau melarikan 'harta' perjuangan. Malah beliau cukup gigih menabur bakti dengan keupayaan kudrat yang ada padanya. Apapun beliau sepatutnya lebih dihargai oleh rakyat Permatang Pasir.

Pemilihan Rohaizat Othman dikira calon terbaik bagi Umno. Media menunjukkan sokongan padu dari semua pihak kepada calon muda yang katakan berwibawa dan hebatitu. Umno perlu menang setelah menemui hampir semua kegagalan dalam PRK selepas pilihan raya Umum lalu. Pemilihan Rohaizat kononnya kerana dominasi pengundi muda di Permatang Pasir. Orang muda tentunya memahami citarasa kelompok pengundi muda serta mudah mendapat sokongan. Maka Rohaizatlah orangnya.

Malang bagi Umno/BN kerana terpilih calon yang begitu dipertikaikan integritinya. Beliau juga bukan seorang yang mesra pengundi peringkat akar umbi. Beberapa keadaan menyebabkan Umno terpaksa bekerja kuat untuk membasuh comot Rohaizat jika mahu menang. Kaedah beli undi seperti di Manik Urai perlu diteruskan dan bayaran perlu lebih mahal. Soalnya, layakkah pengundi Permatang Pasir memberi mandat kepada Rohaizat. Perlukah pengundi Permatang Pasir menaruh kepercayaan kepada sorang calon Umno/BN yang jelas:-

1) Terlibat dengan pecah amanah melibatkan wang koperasi yang bernilai lebih RM 140,00.

2) Seorang yang sanggup mencemarkan imej rakan karibnya demi membersihkan dan menjaga nama baik beliau.

3) Seorang suami yang mengabaikan tanggungjawab terhadap isteri mudanya. Malah beliau begitu tidak jujur dengan menyembunyikan perkahwinannya yang kedua.

4) Beliau bukan pilihan utama Umno, kerana dikatakan calon yang dilobi oleh Ketua Umno Permatang Pauh Dato' Abdul Jalil Abdul Hamid. Muhyiddin Yasin belum tentu mampu mendamaikan calon lain yang merasakan 'ranking' lebih baik.

5) Bukankah jika Rohaizatdipilih beliau akan mempunyai peluang dan kesempatan untuk merebut segala peluang untuk diri dan keluarganya sedangkan rakyat akan terus terabai.

Apa sebenarnya yang rakyat Permatang Pasir harapkan. Masih belum serikkah rakyat untuk mempertaruhkan nasib mereka kepada Umno/BN. Barangkalai Pas tidak akan mampu membawa projek mega ke Permatang Pasir, tapi belum ada rekod parti itu mengadai maruah bangsa, agama dan budaya sebagaimana dibuat oleh Umno/BN. Anda boleh tanya apa yang Umno lakukan terhadap orang Melayu, agama orang Melayu dan hak orang Melayu di Johor. Umno perlu dipisahkan dari kuasa. Kepada pengundi Permatang Pasir,Selamat mengundi calon Pakatan Rakyat.

No comments: