Monday, May 25, 2009

Malaysia: MB/PM bukan Melayu...

Profesor Dr. Ahmad Atory Hussin pensyarah Pusat Pengajian Sains dan Kemasyarakatan USM tidak perlu dipertikaikan, ianya seorang ilmuan. Kewibawannya sebagai cendikiawan dan penganalisis politik akan sentiasa mendapat perhatian. Ketokohan beliau sering digunakan sebagai modal memperlekeh musuh politik pemerintah atau penebat tsunami politik yang banyak merobek kemetaan Umno/BN.

Kenyataan beliau berhubung tawaran jawatan Menteri Besar yang dibuat oleh Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat kepada kaum bukan Melayu sebagai helah atau permainan politik Pas, telah mempamirkan wajah sebenar "kekangkongngan" sebahagian ilmuan diinstitusi pengajian tinggi di Malaysia. "Kekangkongngan" yang ditaja oleh media "lacur" untuk mendokong dan mempertahankan sebuah kerajaan yang "korup".

Ilmuan semestinya bebas berfikir dan bertindak selaras dengan disiplin keilmuannya dan bukan menjadi "terompah kayu" untuk maksud dan matlamat sesat penguasa yang terbukti zalim.

Apakah salahnya tawaran Pas kepada bukan Melayu yang beragama Islam, warak, bertakwa, zuhud dan berpendidikan agama untuk menjadi MB atau Perdana Menteri? Kejujuran tidak memungkinkan seseorang ilmuan mempersoalkan tawaran tersebut walau dari aspek apa sekalipun.

Kita menjadi keliru ketika Najib mempromosi konsep 1 Malaysia, masih ada nasionalis "jumud" yang mempertahankan suku/puak/bangsa yang tidak mampu membawa seseorang keluar dari cengkerang "keakuan" yang sempit dan menidakkan hak orang lain. Kita menjadi lebih keliru dengan golongan ini yang gagal melihat Islam sebgai doktrin yang lebih terbuka pada satu buhulan yang utuh iaitu "aqidah" yang mampu menyatukan segala perbezaan dengan nilai persaudaraan yang digambarkan oleh Nabi sebagai; " Tidak sempurna iman seseorang yang tidak mengasihi saudaranya sebagaimana ia kasih kepada dirinya sendiri".

Kemuncaknya, manakah bangsa, bahasa, budaya yang perlu dipertahankan, jika kelebihan dan keutamaan seseorang di sisi Allah ialah "ketakwaannya". Bukan maksud menafikan kebijaksanaan Allah mencipta manusia dengan pelbagai bangsa, bahasa dan budaya, namun mempertahankan "keakuan" yang sempit adalah kebodohan dan kejumudan yang akan membunuh bangsa itu sendiri.

Menelusuri sejarah keagungan Islam, manakah suatu bangsa paling unggul bila bangsa-bangsa yang berpegang teguh dengan Islam diangkat oleh Allah menjadi penguasa dan pemimpin umat Islam. Bangsa Arab, Turki, Parsi, India malah puak gasar dari pendalaman Mongolia pernah diangkat oleh Allah untuk mengetuai umat Islam. Maka tidak pelik untuk kita menerima sesiapa sahaja etnik dan suku bangsa yang berada di Malaysia untuk menjadi MB atau PM jika mereka benar-benar bertakwa kepada Allah.

Kita amat meyakini bahawa sesiapa sahaja yang beriman, bertakwa, zuhud dan berpendidikan Islam daripada bangsa apa sekalipun lebih layak menjadi MB atau PM daripada perasuah, penyangak, penipu, pembunuh berbangsa Melayu. Masihkah Datuk Nik Aziz yang secara tekal memperjuangkan Islam dan beramal dengan ajaran agama Islam secara jujur dan ikhlas dianggap sebagai "pelacur politik" yang akan mengadai maruah bangsa dan agamanya?

No comments: