Wednesday, April 15, 2009

Ketakutan atau "Psiko"

Ketakutan dan kehilangan keyakinan adalah sindrom penyakit "psiko" pemimpin Umno Terengganu. Bekas MB Idris Jusoh menunduh MB Ahmad Said takut kepada bayang sendiri. Tuduhan kemungkinan adanya undi tidak percaya terhadap kepimpinan Ahmad Said di Terengganu kononnya mendorong beliau dan konconya menyebarkan SMS yang berupa ugutan yang melibatkan ancaman nyawa. Peliknya SMS tersebut hanya diterima oleh 3 orang daripada 10 orang yang gagal hadir ke sidang Dun pada hari kedua tersebut.

Maklumat terkini menunjukkan bahawa kewujudan SMS itu bukan bermula dari Pejabat Menteri Besar. Timbalan Perdana Menteri yang baru tidak mahu masalah itu diperbesarkan, kononnya akan memberi imej yang negatif kepada rakyat Terengganu yang menyokong BN dalam pilihan raya umum lalu.

Maka bolehlah dikatakan bahawa masalah di Terengganu disebabkan sindrom penyakit "psiko" yang melanda Umno di semua peringkat.

1) Najib sebagai perdana Menteri baru, takut tidak mendapat sokongan daripada semua rakyat terutama dengan imej lampau yang cemar dan gagasan satu Malaysia yang diperkenalkannya.

2) Apakah cetusan idea undi tidak percaya merupakan ujian terhadap kewibawaan Najib atau manipulasi keadaan untuk memantapkan kem dan cengkamannya ke atas semua firkah Umno di seluruh negara.

3) Idris Jusoh mendapat keyakinan setelah berjaya menduduki Majlis Tertinggi takut hilang wibawa untuk terus membiarkan Ahmad Said mendominasi puak dalam Umno Terengganu.

4) 10 Adun Umno/BN yang enggan menghadiri sidang Dun pada hari kedua yang lepas berada dalam situasi cemas dan penuh ketakutan untuk menyatakan pendirian, menyokong Menteri Besar Ahmad Said atau memperjudikan nasib dengan mengemukakan undi tidak percaya kepada Menteri Besar tersebut.

5) Isu SMS adalah skrip bodoh untuk menutup ketakutan yang mereka (pemimpin Umno Terengganu) hadapi.

6) Lebih menakutkan ialah andainya MB Ahmad Said bertindak nekad membubar Dun Terengganu, menyebabkan mereka takut tidak terpilih atau ditolak oleh rakyat melalui kertas undi.

7) Hari ini mereka melangkah masuk semula ke dalam dewan persidangan sebagai "lelaki bacul" dikencing bini, apakah tujuan sebenar keengganan mereka menghadiri sidang walaupun mereka dihantar oleh rakyat ke situ.

Apakah keuntungan yang rakyat boleh terima daripada tindakan kurang cerdik mereka.

No comments: