Thursday, February 19, 2009

Tuan Speaker V.Sivakumar

Dr Zambry dan 6 Exco yang baru di lantik di gantung serta merta dan dilarang menghadiri sesi DUN Perak menjadi cerita lucu. Kehadiran Dr Zambry dan 6 Exco tampil di hadapan jawatankuasa Hak dan Kebebasan DUN membolehkan Speaker V. Sivakumar mengumumkan tempoh penggantungan 18 bulan ke atas Dr Zambry selaku MB Perak yang baru dilantik dan 6 Exconya pula selama 12 bulan. Apa pasal lambat sangat hang lantik speaker baru? Yang hang pi kat hadapan jawatankuasa tu apa pasai?
Peristiwa menakjubkan ini menyebabkan beberapa pemimpin Umno kelihatan lebih tolol dan menjadi bodoh sombong. Setakat ini hanya Dr Zambry sendiri seakan terkedu seketika dengan tindakan luar jangka itu dan cuba mencari ruang undang-undang sebagai penyelesaiannya, tetapi bagaimana? Kalau itu lah jalan yang dicari sejak mula, tentu Dr Zambry belum lagi merasa menjadi MB Perak.
Dr Zambry adalah percaturan bodoh Najib untuk menunjukkan gah setelah menerajui Umno Perak. Najib sendiri merasakan kerjanya itu pukulan maut untuk Pakatan Rakyat. Setakat ini kita tidak tahu di mana Najib setelah membuang najis di istana Raja Perak. Kalau dikira sembah durhaka yang di bawa oleh MB Perak dari Pakatan Rakyat Mohamad Nizar Jamaluddin sebagai mewakili majoriti pengundai di Perak, sewajarnya Najib di haramkan masuk ke Perak kerana telah mencemar imej baginda Sultan Perak. Setidak-tidaknya, usaha Najib menjejaskan imej Baginda Sultan sebagai orang yang arif berkenaan undang-undang dan perlembagaan. Atas usahanya juga suasana politik Perak bergolak dan kehidupan rakyat tidak tenteram.
Persoalannya apa yang Dr Zambry boleh lakukan jika penggantungan 18 bulan itu tidak menemui jalan penyelesaian yang memihak kepada Umno. Apa yang terjadi bila Pakatan Rakyat dengan majoriti di DUN mengemukakan undi tidak percaya dan memihak kepada Pakatan Rakyat? Apa perasaan baginda Sultan jika sekali lagi Mohamad Nizar Jamaluddin dikemukakan oleh Pakatan Rakyat sebagai MB ( kenyataan ini jika didasarkan kepada cabaran Pakatan Rakyat di mahkamah memihak kepada Umno).
Rakyat akan terus menanti hasil kerja bodoh orang yang menyangka diri mereka bijak dan merasakan boleh mempermainkan undang-undang dan kehendak rakyat. Setakat ini istana cuba bertindak cemerlang kerana tidak melatah dengan perkembangan politik. Walau apapun rakyat bukan hamba yang mentaati tuanku secara mutlak. Hamba adalah hubungan manusia dengan penciptanya manakala rakyat adalah hubungan manusia dengan dipertuannya.

No comments: