Wednesday, February 18, 2009

MB Klon dan Daulat.

Kenyataan meloyakan berkaitan kemelut pentadbiran peringkat akar umbi di Perak telah dibuat oleh "MB klonnya". Beliau menjamin penyelesaian masalah ini dibuat secara baik dan tidak menggunakan kaedah konfrantasi. Kenyataan meloyakan dan memualkan itu sepatutnya tidak dikeluarkan atas beberapa sebab.
1) Beliau menyandang jawatan itu melalui konfrantasi yang sarat dengan penipuan, salah guna kuasa dan tidak mengikut perlembagaan.
2) Kewujudan JPPP (jawatankuasa Penyelarasan Pembangunan Persekutuan) setelah Pakatan Rakyat menguasai Perak adalah usaha Umno untuk mencabar dan berkonfrantasi dengan kerajaan sah yang dipilih oleh rakyat.
3) Tindakan Pengerusi-Pengerusi JPPP yang dilantik oleh kerajaan pusat di Perak , telah mempertikaikan kesahan perlantikan Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) yang dilantik oleh Kerajaan Pakatan rakyat dan sah sehingga 31 Disember 2009, adalah tindakan 'berkonfrantasi' dan tak reti menghormati peraturan.
Perlantikan Dr Zambry sendiri mengundang pelbagai konfrantasi dan sarat dengan kontravesi. Jika benar-benar beliau jujur untuk melihat rakyat di peringkat akar umbi hidup akan damai, beliau sepatutnya;
1) Malu menjadi MB Perak yang penuh kontravesi dan berkonfrantasi dengan rakyat.
2) Malu untuk berada di pejabat MB Perak dan menjalankan tugas-tugasnya sebagai MB Perak sehingga mahkamah memutuskan perlantikannya adalah sah di sisi undang-undang.
3) Sehingga kini, majoriti BN sebagaimana dicanang oleh Najib serta mendapat perkenan Sultan Perak diselubungi tanda tanya dan keraguan serta mengundang bantahan rakyat. Umno/BN secara sadar mencetuskan dan mengundang konfrantasi dengan rakyat.
Maka apa ertinya seorang penjenayah yang berlagak alim. Wajarkah rakyat diminta ketaatan kepada penjenayah yang memperkosa mandat yang telah diberikan kepada Pakatan Rakyat. Apa ertinya "sembah derhaka" jika institiusi yang diharap menjadi payung keadilan rakyat diperalatkan oleh penjenayah untuk berkuasa. Umno pastinya akan terus mencabuli kedaulatan institusi raja berpelambagaan demi memenuhi keserakahan politik jahatnya. Kerana ketagih politiklah menyebabkan Umno memasyurkan perlantikan "sultan baru" di Kelantan. Maka adakah raja-raja lain seperti sultan Selangor yang terkilan dan berdukacita dengan sikap celupar dan jahat Umno di Kelantan? Alahai tuanku, apakah maksud daulat itu?

No comments: