Friday, January 23, 2009

Syabas rakyat Terengganu Kite...

Dalam banyak keadaan Tun Mahathir masih berada dalam kekeliruan. Tidak ada peristiwa yang boleh mengendurkan keinginannya untuk terus merencanakan corak politik Malaysia. Datuk Seri Abdullah Badawi yang sarat dengan beban kekeliruan dan kesilapan yang beliau tinggalkan dimomokkan sebgai seorang yang lemah dan mudah diperalatkan. Tun Mahathir mengharapkan Najib untuk meneruskan dasarnya atau memperalatkannya?.

Kekalahan Umno dalam PRK P036 membuka satu ruang untuk beliau terus memburukkan imej Abdullah . Wan Ahmad Farid dikira calon Abdullah dan tidak mendapat restu Najib sebagai bakal PM atau Datuk Ahmad Said selaku MB Terengganu. Tun Mahathir mudah menuding jari bahawa itu tanda kelemahan Abdullah dan bukannya kebencian rakyat kepada Najib yang begitu keji di mata rakyat. Beberapa peristiwa di Kuala terengganu semasa kempen PRK jelas menunjukkan Najib tidak disenangi. Polis yang begitu ramai ketika PRK Kuala Terengganu amat memahami kebencian rakyat terhadap Najib walaupun Tun Mahathir gagal memahami nurani rakyat kerana terus beranggapan Melayu mudah lupa.

Walaupun hampir RM 1 billion peruntukkan sebagai janji (rasuah) dalam PRK Kuala Terengganu, rakyat gagal dibeli sepertimana mereka berjaya membeli undi untuk mendapat jawatan dalam Umno. Dalam suasana rakyat kesempitan perbelanjaan hidup, rakyat berani menolak janji pembangunan Umno kerana tidak mempercayai Najib. Dalam keadaan serba lemah, rakyat lebih mengharapkan Abdullah daripada Najib. Urutan tindakan Najib menjelaskan hakikat sebenar corak elit pemimpin itu yang terus-terusan memperbodohkan rakyat. Najib dan Umno terus menghina rakyat dengan janji pembangunan. Rakyat amat memahami bahawa pembangunan adalah tugas dan tanggungjawab kerajaan dan rakyat telah memberi amanah kepada Umno untuk mentadbir dan menguruskan khazanah negara dengan adil dan saksama. Rakyat menjadi bosan dengan lagak para pemimpin yang menjadikan kuasa dan khazanah negara sebagai pusaka yang diwarisi.

Sesungguhnya Wan Ahmad Farid hanyalah kambing hitam. Rakyat tidak akan menolak sesiapapun jika Umno tidak mengkhianati amanah yang dilambakkan oleh rakyat sejak lebih 50 tahun lalu. Perjalanan Umno terlalu pincang untuk diterima oleh rakyat sejak Tun Mahathir menjadi Perdana Menteri. Walau apapun peneraju Umno masih dengan corak kepimpinan yang terlalu usang dan jumud. Serangan terhadap pemimpin pembangkang dan negeri-negeri Pakatan Rakyat adalah buktinya.

Minta maaf Datuk Wan Ahmad Farid, anda dan keluarga agak elit dimata para pejuang dan pengikut yang mewarisi semangat Haji Abdul Rahman Limbong.

No comments: