Sunday, July 31, 2011

Selamat berpuasa Ramadhan 1432 Hijrah.

Selamat berpuasa , semoga Ramadhan tahun ini lebih baik daripada yang lalu dan ibadat yang ikhlas semoga mendapat keridhaanNya. Sama-sama berusaha meningkatkan ketaqwaan dengan segala ibadat wajib dan sunat dalam bulan yang paling mulia ini.


"Wahai orang yang beriman, diwajibkan atasmu berpuasa sebagaimana telah diwajibkan ke atas orang sebelum kamu semoga kamu bertaqwa"


( Surah al Baqarah : 183)


" Pada bulan Ramadhan diturunkan al Quran yang menjadi petunjuk bagi manusia dan penjelasan daripada hidayah serta pembeza antara yang hak dan yang batil maka sesiapa yang melihat bulan Ramadhan hendaklah ia berpuasa"

(Surah al Baqarah : 185)


"Demi Allah yang jiwaku dalam gengamanNya, bahawa bau mulut orang berpuasan adalah lebih harum pada sisi Allah dari bau-bauan kasturi. Allah azzawajalla berkata: Sesungguhnya ia telah meninggalkan syahwatnya, makannya dan minumnya kerana Aku. Puasa itu dilakukan kerana Aku, dan Akulah yang akan memberi balasannya sendiri"

(al-Hadith)

"Diasakan Islam atas lima dasar itiu mengaku bahawa tiada tuhan selain Allah dan bahawa Nabi Muhammad SAW utusan Allah, mendirikan solat, membayar zakat , berpuasa pada bulan Ramadhan"

(al-Hadith )


"Sesiapa yang berpuasa Ramadhan dengan penuh keimanan, mengharap balasan daripada Allah diampunkan dosa-dosanya yang lalu,"

(al-Hadith)


No comments: