Saturday, January 30, 2010

Tengku Razaleigh @ Kuli

Pemimpin Umno disemua peringkat nyata bukan terdiri cerdik. Tun Mahathir telah mengeluarkan kenyataan tersebut ketika mengulas rasuah @ politik wang dalam parti itu. Beliau juga berpendapat bahawa Umno mereput sehingga ke ususnya. Namun kita kurang pasti, apakah kabinet pimpinan Najib adalah kabinet sekelompok manusia "bodoh" yang mendapat mandat secara tidak cerdik untuk memimpin sebuah negara , Malaysia.

Apapun kita boleh mempercayai mereka sebagai "tidak bodoh" jika diteliti "trend" politik Tun Mahathir yang akan menolak setiap peribadi yang cerdik dan berkarisma daripada kabinet beliau secara licik dan penuh tipu muslihat selama 22 tahun memerintah. Tertinggal dalam Umno ialah para pengampu, penjilat dan sanggup mengorbankan apa sahaja hatta bangsa dan agama. "Kebodohan" pemimpin Umno terkadang begitu sukar dipercayai malah sikap mereka terlalu "anih" untuk dipadankan dengan manusia normal.

Kes tuntuan royalti minyak dan gas di Kelantan cukup jelas. Tanya seluruh rakyat Kelantan kecuali beberapa kerat pemimpin Umno Kelantan, mereka pasti berkeyakinan bahawa khazanah yang dilombong oleh Petronas dalam kawasan perairan Kelantan milik mutlak negeri Kelantan, seperti juga milik Sabah, Sarawak dan Terengganu ketika petroleum dilombong di negeri itu.

Ramai yang tidak mampu menjangkau pemikiran Mustapa Muhamad dan Awang Adek Hussin, yang begitu keliru untuk bersama Menteri Besar Kelantan menuntut hak royalti daripada Petronas sedangkan Tun Salleh Abas dan Tengku Razaleigh Hamzah yang merangka Akta Pembangunan Petroleum 1974 mengesahkan hak dan tuntutan Kelantan.

Rakyat sepatutnya merasa sedih kerana membiarkan Umno begitu lama memerintah. Pertikaian isu royalti yang dituntut oleh Kelantan bukan perkara baru. Petroleum yang digali di perairan Kelantan - Terengganu bermula sejak 1984, ketika Kelantan diperintah oleh Umno. Cerdiknya pemimpin Umno, mereka gagal megesan hasil negeri dipunggah lebih 25 tahun dan kini Tok Guru MB Kelantan berjaya membuka mata rakyat Kelantan untuk mendapatkan hak mereka. Pemimpin Umno Kelantan seperti Mustapa Muhamad dan Awang Adek masih gagal menentukan hak dan tanggungjawab. Mereka inilah yang beria-ia untuk menjatuhkan Tok Guru Nik Abd Aziz dan kepimpinan Pas Kelantan yang berusaha mengembalikan hak rakyat Kelantan.

"Kecelakan" kes royalti bukan sahaja di Kelantan yang diperintah oleh Pas, malah turut terjadi di Terengganu. Kebodohan pemimpin Umno ketika Pas memerintah Terengganu seketika (1999 hingga 2004), menyebabkan Terengganu dinafikan hak royalti sehingga hari ini walaupun Menteri Besarnya Datuk Ahmad Said bertindak cerdik untuk mengembalikan semula hak royalti "kekantung" perbendaharaan negeri Terengganu. Datuk Ahmad Said bukan MB yang disukai ramai terutama oleh para juak Idris Jusoh, kerana itu beliau berfikiran lebih rasional?

Hari ini ketika Tengku Razaleigh Hamzah berada di pentas Pas bersama rakyat Kelantan menuntut royalti, di mana Tun Mahathir sebagai negarawan terbilang? Tun Mahathir yang kritis, kenapa berat mulut untuk bersuara demi rakyat Kelantan. Apakah isu royalti tidak dapat menyentuh minat beliau kerana beliau pernah mencelarukan istilah royalti dengan wang ihsan di Terengganu. Beliau juga tidak mempu memberi jawapan kepada istilahnya ketika menunaikan hak Sarawak dan Sabah. Maka apakah beliau akan terus mencaturkan dan mencorakkan urusan negara dan tega melihat negara kehilangan segalanya.

Hari ini, rakyat Kelantan melihat Tengku Razaleigh di atas landasan yang tepat. Barangkali banyak dosa dan jasa beliau kepada rakyat Malaysia terutama orang Kelantan, namun disenja usia beliau bertindak sebagai negarawan ulung. Sejarahnya tidak secemerlang Tun Mahathir, tapi penampilan beliau jika menjadi Perdana Menteri Malaysia akan menjadi lebih baik daripada Tun Mahathir yang licik dan pendendam. Tun Mahathir yang banyak merosakkan kemurnian yang asaskan oleh para pejuang terdahulu .

Pilihan raya umum ke 13 nanti rakyat perlu membuat pertimbangan semula. Mengharpakn Umno sebagai pejuang dan pembela bangsa Melayu dan agama Islam adalah karut. Umno yang bercakap dengan sejuta lidah dalam masyarakat majmuk seperti di Malaysia. Dan yang amat membimbangkan ialah imej pemimpin negara yang sanggup memperjudikan nasib seluruh rakyatnya sendiri kerana kuasa dan harta. Apa jenis pemimpin yang sanggup merompak harta dan hak rakyat kalau bukan dari kelompok Umno .

Terima kasih Tengku.

No comments: