Wednesday, September 2, 2009

Politik Lembu Umno.

Peristiwa Seksyen 23 pada 28 Ogos amat memalukan. Harapan pihak yang cuba memainkan isu memindahkan kuil Hindu yang berusia 150 dari Seksyen 19 ke kelokasi barunya di Seksyen 23 tidak menjadi. Rakyat sudah cukup matang dan insaf kedudukan mereka sebagai rakyat di dalam sebuah negara yang berbilang bangsa.

Namun pihak yang bebal dan cuba mengembalikan kuasa yang kian hilang sanggup buat apa sahaja hatta mencetus rasa tidak tenteram di antara kaum di negara ini.

Walaupun Umno menafikan keterlibatannya seperti ditegaskan oleh Hishamuddin Tun Hussein, tapi umum pasti bahawa peristiwa berkenaan adalah kerja jahat Umno untuk kembali berkuasa di Selangor. Umum lebih percayakan Mahfuz Omar yang menafikan kerja berkenaan didalangi oleh orang Pas atau mana-mana ahli komponen Pakatan Rakyat.

Bukan niat kita untuk membenarkan tindakan Kerajaan Selangor memindahkan kuil itu dari lokasi asalnya berhampiran dengan sebuah surau di Seksyen 19 ( tidak sampai 100 meter ) ke Seksyen 23, tetapi tunjuk perasaan oleh lebih kurang 50 orang pada Jumaat lalu terlalu bodoh untuk dilakukan oleh rakyat disebuah negara majmuk yang hidup aman damai lebih daripada 50 tahun di bumi ini.

Umno memang mengharapkan provokasi oleh orang Melayu pada hari Jumaat itu boleh menimbulkan tindakbalas yang tidak baik daripada penganut agama Hindu. Umno mengharapkan gelombang tentangan orang Hindu dalam peristiwa Hindraf akan beralih kepada kerajaan Selangor di bawah Pakatan Rakyat. Keadaan tidak terjadi sebagaimana diharapkan.

Selaku Menteri Dalam Negeri, Hishamuddin sedar peristiwa itu boleh mendatangkan kesan tidak baik kepada Umno maka beliau cuba bertindak bijak dengan menunjukkan sikap seorang menteri yang beramanah dan berwibawa. Segala kejelekan disembunyikan dan beliau cuba bertemu dengan penduduk di Seksyen 23.

Sepatutnya Umno dan pemimpin mereka yang bodoh sombong itu perlu sedar dan mengambil beberapa pelajaran daripada peristiwa berkenaan.

1) Bantahan dengan meletakkan lambang agama dihadapan pintu masuk bangunan Setiausaha Kerajaan Selangor adalah tindakan biadap dan menghina agama lain. Orang Islam dilarang menghina, mencaci, atau mempersendakan sembahan, tuhan atau pemujaan agama lain. Perbuatan berkenaan mengundang tindak balas penghinaan yang lebih teruk daripada orang bukan Islam. Orang Pas amat faham keadaan ini dan tidak tergamak melakukannya.

2) Tindakan ganas, liar dan biadap penunjuk perasan memijak, menyepak kepala lembu yang "disembelih" bukan sahaja menghina agama agama lain tapi menghina makanan orang Islam sendiri. Amat tidak sopan bagi seorang Islam untuk memijak, menyepak, meludah makanan halal. Nabi mengajar kita supaya tidak mencaci makanan walaupun kita tidak menyukainya.

3) Lebih bodoh jika perlakuan meletakkan lambang sesuatu agama di hadapan Bangunan Sultan Salehuddin Abdul Aziz Shah itu dikatakan sebagai kaedah simbolik menunjukkan Menteri Besar Selangor dan Exconya itu bodoh seperti haiwan itu-lembu sebagaimana pendapat Presiden Perkasa ( Pertubuhan Pribumi Perkasa) Datuk Ibrahim Ali. Pendapat beliau sama "tolol" dengan dengan tindakan beliau mempersendakan pengundi Pasir Mas yang memberi mandat kepada beliau melalui Pas tapi bertindak sebagai "pengkhianat". Adakah pemimpin karut seperti Ibrahim Ali dapat dterima pendapat dan pandangan. Cuma kita tidak tahun kenapa Umno masih tidak berminat dengan Ibrahim Ali.

4) Tindakan tersebut juga menghina Najib dengan dasar 1 Malaysia yang mempromosi toleransi dan perpaduan kaum. Golongan pemimpin Umno apakah tidak peka dengan dasar Perdana Menteri atau Umno selamanya tidak pernah menghormati pemimpin tetapi takut kepada kuasa.

Kita amat yakin bahawa Umno sukar sekali mendapat keyakinan rakyat dengan tindakan biadap mereka . Maka dalam kes ini, apakah siasatan polis juga akan terus menambah keyakinan rakyat yang kian merudum kepada institusi berkenaan?

No comments: