Monday, September 28, 2009

Parti Bodoh sombong?

Tun Mahathir mengambarkan dengan tepat kedegilan segolongan ahli politik yang dianggap sebagai bodoh sombong. Mereka bekuasa dan menggunakan segala kesempatan untuk mengekalkan kuasa tanpa merasa berdosa mengkhianati amanah yang dipertanggungjawabkan kepada mereka.

Kita belum pasti apakah tanggapan Tun itu khusus kepada mana-mana komponen BN atau melibatkan seluruh komponen pakatan politik terbesar di Malaysia itu. Barangkali Tun masih malu-malu untuk mengakui bahawa budaya bodoh sombong dalam semua parti komponen BN bukan perkara baru. Beliau sudah berulang kali bertempik berkenaan budaya politik wang dalam UMNO, tapi budaya itu begitu subur semasa pemerintahannya selama 22 tahun. Apa alasan beliau untuk menafikannya atau beliau akan mendesak Najib Tun Razak supaya berundur sebagaimana Tun Abdullah yang dikatakan lembik dan gagal memulihkan budaya cemar itu daripada menjadi barah pembunuh kepada UMNO. Apakah konsep 1 Malaysia Najib begitu suci untuk membasuh kotoran yang melekit dan liat mengotori semua komponen BN. Tun Mahathir belum begitu ghairah untuk menyerang Najib walaupun tanda-tanda awal mula kelihatan.

Ironisnya, pemuja Tun Mahathir gagal melihat kejelekkan Malaysia hari ini adalah setelah begitu lama diperintah oleh Tun Mahathir. Peristiwa ketaksuban pemuja Tun Mahathir bermula sejak Anwar Ibrahim mengadai maruah perjuangan Islam untuk menyertai Umno kerana Tun Mahathir. Pas dan pada pendokongnya menjadi kelu seketika untuk berhadapan dengan dasar penerapan nilai-nilai Islam dan dasar pndang ketimur Tun Mahathir dan Anwar. Barangkali wajah sebenar Tun Mahathir dapat dilihat oleh Tungku Abdul Rahman yang memecat Mahathir daripada UMNO. Hari ini Umno menjadi rosak teruk kerana Tun Mahathir.

Kebutaan pemuja Mahathir berterusan sehingga hari ini, ketika beliau sudah kehilangan kuasa. Ibrahim Ali yang sanggup menyenaraikan sebab-sebab Menteri Besar Kelantan Nik Abdul Aziz sudah tidak layak sebagai MB Kelantan tidak mempu melihat satu pun kesalahan Tun Mahathir. Beliau yang menang kerana sokongan penyokong MB Kelantan itu malah tidak berupaya melihat baiknya parti Islam yang diperjuangkan oleh Nik Abdul Aziz. Kononnya, jika Mahathir masih berkuasa, Umno dapat dipulihkan. Adakah itu sebenarnya gambaran bodoh sombong yang disebut oleh Mahathir.

Abdullah dan kini Najib menerima beban yang sama hasil peninggalan Tun Mahathir. Pertama kerosakan Umno dengan budaya korupnya dan kedua ialah para pemuja Mahathir yang sentiasa kagum dengan pembangunan yang ditinggalkannya. Sesiapa yang menerima beban ini belum tentu akan mampu keluar dari lingkaran konkongannya terutama kita Tun Mahathir masih mampu berbicara. Mahathir akan tetap sinis dan melihat sesiapa sahaja sebagai tidak sehebatnya.

No comments: