Sunday, May 31, 2009

Tahniah Mansor Othman.

Penanti milik mutlak PKR -Pakatan Rakyat. Dr Mansor Othman bakal menjadi Timbalan Ketua Menteri 1 Pulau Pinang. 6052 undi pengundi Penanti daripada 46.15% tidak terpengaruh dengan kehadiran 3 calon bebas yang kesemuanya hilang wang pertaruhan. Itulah seronoknya pilihan raya, rakyat mendapat peluang untuk menyatakan rasa hati dan sokongan mereka. Tidak menghampakan apabila semua mendapat undi - Kak Min (Aminah Abdullah) mendapat 392 undi, Khan Ari mendapat 494 undi dan Kamarul Ramizu Idris mendapat 56 undi.

Beberapa perkara menarik daripada keputusan PRK Penanti.

1) Rakyat Malaysia berminat dengan pilihan raya walaupun Umno memulau PRK Penanti dengan alasan-alasanyang kurang cerdik.

2) Majoriti lebih besar dan kemenangan berturut-turut beberapa PRK selepas Pilihan Raya Umum 2008 merupakan trend pemulauan rakyat terhadap Umno/BN.

3) Najib yang mengharapkan pelbagai tindakan lunak yang cuba ditonjolkan dan program pemulihan imej Umno belum menampakkan kesan positif.

4) Media adalah badi kepada Umno. Kak Min yang ditonjolkan dengan pelbagai isu untuk meraih simpati rakyat bertukar menjadi kebencian, rakyat memberi undi lebih banyak kepada Khan Ari daripada Kak Min.

5) Pakatan tidak harus mengabaikan kecenderungan pengundi Siam yang memilih Khan Ari walaupun mereka pasti undi mereka tidak akan memberi pengaruh yang besar kepada keputusan di Penanti.

6) SPR seharusnya mengeluarkan kenyataan rasminya berkenaan peraturan baru yang diperkenalkan di Penanti.

7) Umno seharusnya berhati-hati untuk menaja calon bebas kerana setiap calon bebas merupakan seseorang yang bertanding tanpa kerangka perjuangan yang konkrit. Barangkali tindakan Pas memberi Parlimen Pasir Mas kepada Ibrahim Ali adalah contoh terbaik, menyakitkan hati semua pihak.

8) Umno boleh bangga kerana sekitar 35% penyokong Umno setia dan dengar kata untuk tidak terlibat dalam PRK Penanti atau mungkin ada 5 % daripadanya adalah para pengundi Pakatan Rakyat yang tidak keluar mengundi kerana yakin Dr Mansor Othman akan menang besar. Berapa sangat undi Bn/Umno jika menyertai PRK Penanti?

9) Kes model Mongolia sudah terkunci di Penanti, maka bagaimana di Manik Urai nanti, adakah kunci akan terbuka kembali? Najib pasti susah hati. Lebih susah jika Umno terus kalah. Najib kena jumpa sami Hindu untuk buat upacara tolak bala. Bagusnya Najib kerana tidak melalut dengan pelbagai slogan islamik untuk menyaingi pengaruh Pas.

No comments: